وكالة الانباء للإنتاج الإعلامى وكالة الانباء للإنتاج الإعلامى
recent

آخر الأخبار

recent
recent
جاري التحميل ...

معتز الشامى يكتب : قراءة واقعية فى زيارة الخطيب لوزير الشباب حول إعادة أموال وهدايا تركى



 معتز الشامى يكتب للأنباء  وقراءة واقعية فى زيارة الخطيب لوزير الشباب حول إعادة أموال وهدايا تركى

بقلم الصحفى والناقد الرياضى الدولى / معتز الشامى

 هذه المقالة تعبر عن رأى الكاتب وعلى مسئوليته دون تدخل من الموقع...

 عزيزي الأهلاوي .. عايز اقولك من كل قلبي إن زيارة الخطيب لوزير الرياضة لبحث اليات رد اموال المستشار تركي ال الشيخ .. تعتبر خطوة .. محترمة لاظهار جدية رد الاموال.. رغم أنها تأخرت كثيرا .. جدا جدا .. لكن أن تأني متأخرا خير من الا تأتي ابدا.
ــ لكن يبقى السؤال الصعب ...ولو سمحت استحملني شوية بس .
- هي اي اموال سيتم ردها ؟؟ اللي تم اثباتها في الدفاتر عند طلب تفتيش الوزارة ؟؟ اللي هي ١١٩ مليون جنيه .. ووقتها طلع المستشار تركي ال الشيخ رفض هذا المبلغ وأكد انه ارسل ٢٦٠ مليونا ولديه التحويلات .. ومنها تحويل لحساب مجلة الاهلي ب ٢ مليون دولار .. لم يتم تدوينها في ال١١٩ مليون التي صدقت عليها لجنة الجرد التابعة للوزارة  .
 - ولا هيرد الأهلي كامل المبالغ الذي وصل في الفترتين الاولى والثانية للرئاسة الشرفية الى ٥٠٠ مليون جنيه تقريبا .
طيب في بعض الاموال لم تذكر في الدفاتر القديمة الموثقة من الوزارة ومنها صفقة حسين الشحات التي دفع فيها ال الشيخ ٤ مليون دولار ... فما الحل ؟؟
- طيب ماذا عن ال٥ مليون جنيه التي دفعها معالي المستشار تركي ال الشيخ للكابتن المحترم بيبو ، للانفاق على الحملة الانتخابية ، وايضا لم تذكر في ال١١٩ مليوناً.. لأن المبلغ دخل في حساب بيبو بشكل مباشر ..
عزيزي الأهلاوي .. صدقني انا بحترمك وبحترم غيرتك على ناديك جدا طبعا .. بس مش اولى واكرم واشرف أن كابتن بيبو يرجع ال٥ ملايين إللي اخدهم للانفاق على الحملة الانتخابية على الأقل حتى لا يقال أنه نجح بفلوس تركي ال الشيخ .. ويبقى نجح بعرقه ومجهوده وفلوسه ؟؟
طيب ماذا عن الهدايا ؟؟ الساعات الرولكس التي اقسم عدلي القيعي انها موجودة في صندوق الامانات بالنادي .. واقسملك اني مصدق الكلام دا .. بس هل تتوقع أن كبخطيب والمجلس هيرجعو الساعات ؟ طيب واذا مرجعتش؟؟ هيبقى ايه موقفك ساعتها.
طيب ماذا عن سيارات الBMW X6 اللي رموز الأهلي اكدت تسلمها بالفعل من قبل بعض اعضاء المجلس .. وتقدر ترجع لتسجيلات شريف بتاع التخاطيف عشان تتأكد .
ومش هقولك فلل مونتن فيو.. لأن دي بقى لازم ترجع لانها كانت بأسم المستشار تركي .. بحسب الاعلامي الاهلاوي جدا جدا .. شريف تخاطيف .
عموما أنا بحترم كابتن الخطيب جدا جدا .. واعتبرت الزيارة دي ثأرا لكرامته .. التي تعرض للكثير من الويلات( ولاحظ اني مستخدمتش كلمات سوقية مثل مرمطة وبهدلة ومسح بيه الارض والحاجات دي ) لاني بحترم تاريخ الكابتن طبعا وبحترم حبك ليه.. وصدقني أنا كمان بحبه، وياما سمعت أغنية بيبو بيبو بيبو الله يا خطيب لما اعتزل(( اللي اتعملت على وزن مصر مصر مصر تعيشي يا مصر )) .. وياما عيطت.. وقتها.
بس في نفس الوقت بحاول اخاطب النقطة البسيطة من المنطق اللي بفترض انها لسة باقية جواك ، ويفهمها أدنى عاقل .. بكل حيادية صدقني .
 وتبقى كلمة / الأموال دي تبرع بيها صاحبها للغلابة والمرضى والمشروعات التي ينفق عليها صندوق تحيا مصر .. فيا ريت نشوف تعامل بشرف وجدية وصراحة ووضوح .. رغم اني حاسس أن اللي هيرجع هما ال١٩ مليون اللي فوق ال١٠٠ مليون المثبتين في الدفاتر ( من اصل ١١٩ مليون ).. ويعوض ربنا على مصر والغلابة بالباقي .. وبثمن الرولكس والBMW
وأخيرا كل الشكر للكابتن الكبير محمود الخطيب

عن الكاتب

وكالة الأنباء للإنتاج الإعلامي

التعليقات


اتصل بنا

إذا أعجبك محتوى موقعنا الاخبارى نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد الموقع السريع ليصلك جديد الموقع أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

جميع الحقوق محفوظة

وكالة الانباء للإنتاج الإعلامى